Baraz F, Mihanparast S. Examining the moral relationship between the Jewish people and denial from the perspective of the Holy Quran (Surah Al Baqarah) and its role in the historical crimes of this people. 3 2025; 2 (3) : 1
URL:
http://cssq.ir/article-1-463-fa.html
براز فرنگیس، میهن پرست شهاب الدین. بررسی رابطه اخلاقی قوم یهود با جحودیت از دیدگاه قرآن کریم (سوره بقره) و نقش آن بر جنایات تاریخی این قوم. دوفصلنامه مطالعات فرهنگی قرآن. 1404; 2 (3) :9-33
URL: http://cssq.ir/article-1-463-fa.html
1- دانش آموخته دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه قم
2- دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم
چکیده: (4 مشاهده)
طبق برخی از آیات قرآن کریم، روایت و احادیث، همچنین علم ژنتیک، نمیتوان نقش انتقال خصوصیات روحی و اخلاقی را از طریق وراثت، در رفتار و سرنوشت انسانها انکار کرد. برخی قائل به نقش انحصاری وراثت در تعیین سرنوشت انسان و برخی دیگر، آن را به منزله بستری میدانند که به نحو اقتضاء در اعمال فرد اثر دارد؛ نه به نحو علیت تامّه. سرنوشت قوم یهود هم بیتأثیر از خصوصیات اخلاقی و رفتاری آنان نیست؛ چنانچه خداوند در قرآن، آن را دلیل سرگردانی و انحراف کنونی این قوم ذکر کرده است. اینگونه سرپیچی و سرکشی ارادی قوم یهود در برابر فرامین الهی، در قرآن جحود خوانده میشود. این جستار با روش تحلیلی- توصیفی در پی پاسخ به این پرسش است که آیا میتوان گفت که این خصوصیات ناپسند اخلاقی و رفتاری مذکور در قرآن در مورد قوم یهود، امری نژادی است؟ آیا منشأ رفتارهای غیرانسانی و جنایات آنان در سرزمینهای اشغالی و غزه ریشه در سرکشی و جحودیت این قوم ندارد؟ اشاره قاطع قرآن به وجود ویژگیهای رفتاری و اخلاقی ناپسند در میان این قوم تاریخی و تداوم آن به شکل انکار حق مسلم مسلمانان غزه در مورد کشورشان فلسطین و شکلدهی جنگهای جنایتکارانه علیه مسلمانان، علیالخصوص مردم مظلوم غزه و لبنان، نمود تداوم خصلت جحودیت و رفتارهای ناپسند این قوم است که میتوان گفت یکی از جنبههای اعجاز قرآن کریم، در اثبات زمینههای نژادی صفات روحی و اخلاقی این قوم است و قرآن با ذکر و شرح خصایل این قوم، زمینه آگاهی و ایستادگی مسلمانان در برابر آنان را بارها گوشزد کرده است.
شمارهی مقاله: 1
واژههای کلیدی: قرآن،
بقره،
یهود،
اخلاق،
جحود،
جنایت
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/4/9 | پذیرش: 1404/6/10 | انتشار: 1404/6/10